Biznes

BIZNES W NIEMCZECH

Od 1 maja 2004 roku Polska należy do Unii Europejskiej. Zgodnie z obowiązującym w Unii Europejskiej prawem państwa z tzw. starej unii mogły zastosować siedmioletni okres przejściowy, po zakończeniu którego obywatele nowych krajów członkowskich będą mogli legalnie podjąć pracę w starej części UE. Taką decyzję podjęły Niemcy i Austria. W związku z tym przed Polakami dopiero w 2011 roku europejski rynek pracy otworzył się w pełni. Początkowo, jeszcze przed przystąpieniem naszego kraju do Unii Europejskiej, Polacy pracowali w Niemczech najczęściej sezonowo przy zbiorze owoców i warzyw. Jednak wraz z otwarciem się tam tamtejszego rynku nasi rodacy zaczęli „zdobywać” także inne gałęzie niemieckiego rynku pracy. Różnice w wynagrodzeniu za taką samą pracę wykonywaną
w kraju i u naszych zachodnich sąsiadów były na tyle znaczące, że spory odsetek polskich pracowników niejako odpłynął za Odrę, w wielu przypadkach bezpowrotnie.

Oddział lub firma w Niemczech

Skuszeni lepszymi perspektywami Polacy zaczęli sprowadzać do Niemiec swoje rodziny i osiedlać się tam na stałe. Oczywiście nie wszyscy poprzestali na pracy u swoich dotychczasowych niemieckich pracodawców. Poznanie języka, kultury i rynku pomogło wielu naszym rodakom podjąć decyzję o założeniu własnej działalności gospodarczej. Naturalnie sam pomysł na biznes w Niemczech to nie wszystko. Całą sprawę trzeba dogłębnie przemyśleć, nie zaszkodzi też skorzystać z pomocy doradcy specjalizującego się w tej dziedzinie. Warto w tym miejscu wspomnieć, że coraz chętniej polskie biura doradcze otwierają w Niemczech swoje oddziały, by wspierać w ten sposób rodaków za zachodnią granicą i służyć im fachową pomocą.

Pierwsze kroki do otwarcia biznesu w Niemczech

Jakie kroki trzeba podjąć, by zrealizować swój pomysł na biznes w Niemczech? Bez względu na wybrany profil działalności konieczne będzie posiadanie lokalu, na adres którego zostanie zarejestrowana firma. Osoby świadczące usługi poza siedzibą swojej firmy, np. sprzątaczki, murarze, czy elektrycy mogą skorzystać w tym wypadku z usług zyskujących na popularności wirtualnych biur, które oprócz tego, że użyczają swoim klientom adresu na siedzibę firmy to także oferują im usługi tłumaczeniowe, prowadzą ich korespondencję, a nawet udostępniają swoje pomieszczenia, np. na czas spotkań biznesowych. Gdy przyszły przedsiębiorca rozwiąże już kwestię lokalową może przystąpić do kolejnego kroku na drodze do posiadania własnego biznesu w Niemczech – będzie to rejestracja w urzędzie ds. gospodarki.
I tu niemieckie prawo stwarza kilka możliwości, ponieważ firmę można zgłosić na 3 sposoby: osobiście, drogą pocztową lub online. Z tej ostatniej możliwości mogą skorzystać jedynie te osoby, które posiadają podpis elektroniczny. Odwiedzenie izby rzemieślniczej to obowiązek tych przedsiębiorców, których działalność będzie związana wykonywaniem jakiegoś zawodu rzemieślniczego. Jeżeli ktoś w ramach realizacji swojego pomysłu na biznes w Niemczech chce np. świadczyć usługi transportowe bądź otworzyć lokal gastronomiczny musi zdobyć wymagane koncesje. Z rejestracji swojej działalności w urzędzie ds. działalności gospodarczej zwolnione są osoby wykonujące tzw. wolne zawody, np. architekci, pisarze,
czy chociażby lekarze.

Urząd skarbowy, urząd statystyczny i izba rzemieślnicza lub przemysłowo-handlowa zostaną zawiadomione o powstaniu nowej firmy przez wspomniany wcześniej urząd ds. działalności gospodarczej. Skutkiem tego będzie konieczność wypełnienia nadesłanych przez te jednostki formularzy, ponieważ dopiero to pomoże uzyskać m. in. numer identyfikacji podatkowej, bez którego nie można prowadzić działalności.

W sytuacji, gdy jakieś przepisy prawa niemieckiego są niejasne lub ich interpretacja budzi wątpliwości, warto skorzystać z usług biura doradczego, którego pracownicy udzielą szczegółowych odpowiedzi na postawione pytania, a także doradzą osobom dopiero rozpoczynającym prowadzenie firmy, wskazówki te mogą okazać się bezcenne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *