Biznes

JAK OTWORZYĆ SPÓŁKĘ W NIEMCZECH?

Wśród Polaków pracujących i zakładających w Niemczech własne firmy największą popularnością cieszy się jednoosobowa działalność gospodarcza. Jednak dla niektórych spośród nich jednoosobowa firma to dopiero początek na długiej drodze podbijania niemieckiego rynku.

Jakie inne możliwości daje przedsiębiorcom niemieckie prawo? Poza wspomnianą wcześniej firmą jednoosobową niemiecki ustawodawca dopuszcza jeszcze kilka innych rodzajów działalności gospodarczej, a są to:

  1. spółka cywilna,
  2. spółka komandytowa,
  3. spóła komandytowo-akcyjna,
  4. spółka jawna,
  5. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  6. spółka mini – GmbH, czyli mini-spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,
  7. spółka partnerska,
  8. spółka akcyjna.

Biorąc pod uwagę charakter planowanej działalności, rodzaj świadczonych usług, a także możliwości finansowe swoje oraz ewentualnych wspólników należy wybrać taki rodzaj spółki, który stworzy najlepsze możliwości do rozwoju nowo-powstałej firmy. Każda z powyżej wymienionych spółek rządzi się innymi prawami, a jej prowadzenie stawia przed przedsiębiorcą określone wymagania, z których należy się wywiązywać, by uniknąć nieprzyjemności, np. ze strony niemieckiej administracji lub skarbówki. Pomocne w tym względzie mogą okazać się biura doradcze, których pracownicy doskonale orientują się w niemieckim prawodawstwie, zwłaszcza w kwestii spółek.

Jak otworzyć spółkę w Niemczech?

Większość spółek przewidzianych w niemieckim prawie wymaga wniesienia kapitału zakładowego. W zależności od tego, na jaki rodzaj spółki się zdecydujemy kwota ta będzie różna, np. założenie spółki akcyjnej lub komandytowo-akcyjnej wymaga wniesienia 50 tys. euro wkładu, natomiast w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie to już 25 tys. euro, zaś w przypadku spółki jawnej nie ma konieczności posiadania wkładu początkowego. Gdy już zbierzemy potrzebny kapitał należy spotkać się z notariuszem, aby sporządzić odpowiednią umowę. Konieczne
jest również spotkanie z naszymi wspólnikami i podjęcie kilku istotnych decyzji, jak chociażby wybranie nazwy, określenie charakteru działalności firmy, ustalenie źródeł jej finansowania, czy wybranie rady zarządzającej. Spotkanie z doradcą finansowym także powinno znaleźć na liście spraw związanych z powołaniem spółki w Niemczech. Podobnie jak notariusz może on udzielić przyszłym przedsiębiorcom porady. Oczywiście obie te wizyty wiążą się z konkretnymi opłatami, które również trzeba uwzględnić w budżecie.

Koncesje lub licencje

Jeśli do prowadzenia działalności gospodarczej będą potrzebne koncesje, np. związane z gastronomią lub transportem, to wszystkie potrzebne pozwolenia trzeba zebrać wcześniej, tzn. przed wizytą w Urzędzie Gospodarki, który z kolei mieści się w urzędzie miejskim
lub ratuszu. Gdy już tam się znajdziemy urzędnik poprosi o wypełnienie odpowiedniego formularza oraz uiszczenie właściwej dla danego regionu opłaty meldunkowej, jej koszt to wydatek około 20 – 30 euro. Urząd skarbowy, Urząd Statystyczny oraz w zależności od profilu działalności także Izba Rzemieślnicza lub Izba Przemysłowo-Handlowa o powstaniu nowej firmy zostaną poinformowane automatycznie. Gdy to nastąpi prześlą one na adres przedsiębiorstwa formularze do wypełnienia, dzięki czemu nowy podmiot gospodarczy otrzyma m. in. numer identyfikacji podatkowej i oficjalnie będzie mógł rozpocząć prowadzenie swojej działalności.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *