Biznes

NIEMIECKIE PRAWO HANDLOWE – CO WARTO WIEDZIEĆ

Polska, podobnie jak Niemcy, należy do Unii Europejskiej. W związku z tym część przepisów zyskało zbliżone brzmienie. Mimo to pamiętać jednak trzeba, że w przynajmniej kilku kwestiach między polskim a niemieckim prawem są dość znaczne różnice, których nieznajomość może okazać się niezbyt przyjemna w skutkach.

NIEMIECKIE PRAWO HANDLOWE – REGULACJE 

Podobnie jak w Polsce niemieckie prawo handlowe jest jedną z dziedzin prawa.
Znaczna część przepisów prawa handlowego obowiązującego po niemieckiej stronie Odry znajduje się w tamtejszym kodeksie handlowym. Oprócz tego regulowane jest ono kilkoma innymi ważnymi ustawami z zakresu prawa gospodarczego, są to między innymi:

  1. niemiecka ustawa o akcjach,
  2. niemiecka ustawa o nieuczciwej konkurencji,
  3. niemiecka ustawa o spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością,
  4. niemiecka ustawa o prawie autorskim,
  5. niemiecki Kodeks cywilny,
  6. międzynarodowe prawo prywatne.

Znaczna część uregulowań z zakresu prawa handlowego znajduje się w niemieckim kodeksie cywilnym. Trzeba pamiętać również o tym, że w znacznej części prawo handlowe
jest prawem dyspozytywnym. W praktyce oznacza to, że w ramach stosunków umownych strony, po wcześniejszych ustaleniach, mogą być poddane także innym ustalonym uregulowaniom. Dzięki temu strony mogą uzgodnić nie tylko prawo, jakiego kraju
w konkretnej sytuacji znajdzie zastosowanie, ale także jaki sąd będzie wtedy właściwy.
Z tego rozwiązania zawsze warto skorzystać.

NIEMIECKI KODEKS HANDLOWY – CO TAM  ZNAJDZIEMY?

W niemieckim kodeksie handlowym znajdziemy 5 ksiąg. Każda z nich poświęcona jest innemu zagadnieniu. Pierwsza z nich zawiera regulacje dotyczące stanu kupieckiego. Umieszczone zostały tu wszystkie przepisy od samej definicji kupców, aż po regulacje o rejestrze handlowym, firmach, czy chociażby maklerze handlowym.

Informacji o towarzystwach handlowych, a szczególnie o spółce jawnej i spółce cichej powinniśmy szukać w drugiej księdze. 

Niestety kwestie dotyczące spółek akcyjnych, jak również regulacje w zakresie spółki z o.o. uregulowane zostały w ustawach szczególnych, czyli w:

  1. niemieckiej ustawie o spółkach,
  2. niemieckiej ustawie o spółce z o.o., tj. ustawie o GmbH.

Księgom handlowym, szczególnie zaś bilansowi oraz samej księgowości, poświęcona została trzecie księga. W czwartej części niemieckiego kodeksu handlowego znajdują się regulacje dotyczące transakcji handlowych, umowy spedycyjnej, przepisów o przedsiębiorstwie komisowym, zakupu handlowego, umowie składu oraz o przewozie. Natomiast handlowi morskiemu poświęcona została ostatnia, piąta, księga.

Jak nie trudno zauważyć polskie i niemieckie prawo handlowe różnią się od siebie.
Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości związane z prowadzeniem działalności gospodarczej
u naszych zachodnich sąsiadów, najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy biura doradczego. Jego pracownicy w prosty i przejrzysty sposób udzielą nam odpowiedzi
na pytania związane zarówno z rejestracją własnej firmy w Niemczech,
jak również jej późniejszym prowadzeniem. Dużym plusem takiego rozwiązania jest fakt,
że polskie biura doradcze otwierają swoje placówki także po niemieckiej stronie Odry.
Dzięki temu unikniemy problemów z tłumaczeniem, ponieważ rozmowa z pracownikiem biura odbędzie się w języku polskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *