Biznes

REJESTRACJA SPÓŁKI DLA OBCOKRAJOWCA W NIEMCZECH – PROCEDURY

Polska 1 maja 2004 roku została jednym z członków Unii Europejskiej. Po zakończeniu siedmioletniego okresu przejściowego (miało to miejsce w 2011 roku) obywatele naszego kraju nabyli między innymi prawo do zakładania własnej działalności gospodarczej we wszystkich krajach członkowskich. Polacy bardzo chętnie emigrują do naszych zachodnich sąsiadów i to właśnie tam liczba polskich firm stale rośnie. Jak wygląda rejestracja spółki przez obcokrajowca w Niemczech? Czy trudno jest dołączyć do grona tych, którzy zostali swoimi własnymi szefami?

RODZAJE NIEMICKICH SPÓŁEK

Zarówno polskie, jak i niemieckie, prawo wyróżnia kilka rodzajów spółek, jakie można założyć na terenie tych państw. Oprócz jednoosobowej działalności gospodarczej są to:

  1. spółka jawna,
  2. spółka cywilna,
  3. spółka akcyjna,
  4. spółka komandytowa,
  5. spółka komandytowo-akcyjna,
  6. spółka partnerska,
  7. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wybierając rodzaj spółki powinniśmy mieć na uwadze przede wszystkim to, jaki charakter działalności zamierzamy prowadzić. Inną ważną kwestią jest również ta dotycząca wysokości kapitału zakładowego, jaki możemy wnieść do naszej spółki. Ponadto musimy pamiętać
także o tym, że każdy z wyżej wymienionych rodzajów spółek wiąże się z innymi obowiązkami, jakie na przyszłego przedsiębiorcę nakłada niemiecki ustawodawca.

OBCOKRAJOWIEC REJESTRUJE SPÓŁKĘ W NIEMCZECH – WYMAGANE DOKUMENTY

Gdy rozwiążemy także tę kwestię nie pozostaje nam nic innego jak tylko skompletować wymagane dokumenty i udać się do urzędu w celu zarejestrowania naszej działalności gospodarczej.  Jakie dokumenty powinien mieć ze sobą obcokrajowiec rejestrujący spółkę w Niemczech? Jeżeli jesteśmy pewni, że to właśnie po niemieckiej stronie Odry chcemy prowadzić biznes musimy liczyć się z tym, że będziemy traktowani przez tamtejsze urzędy dokładnie tak samo, jak niemieccy przedsiębiorcy. Co za tym idzie w razie jakichkolwiek nieprawidłowości tłumaczenie się brakiem dostatecznej znajomości tamtejszego prawa
lub języka w niczym nam nie pomoże.

Oto lista dokumentów, które będziemy musieli zabrać ze sobą do urzędu:

  1. kserokopia dokumentu tożsamości (dowodu osobistego lub paszportu);
  2. zaświadczenie o zameldowaniu na terenie Niemiec;
  3. zaświadczenie o niekaralności;
  4. zaświadczenie o zdobytym tytule mistrzowskim lub stażu pracy w danym zawodzie nie krótszym niż 6 lat – oba te dokumenty muszą być wcześniej przetłumaczone
    na język niemiecki;
  5. zaświadczenie o wpisie do rejestru handlowego lub izby rzemieślniczej – w zależności od tego, czym będzie zajmowała się prowadzona przez nas spółka;
  6. umowę najmu lokalu, w którym zamierzamy prowadzić działalność gospodarczą;
  7. koncesję – jeśli wymaga tego charakter działalności, jaką zamierzamy prowadzić;
  8. wypełniony odpowiedni formularz.

W tym miejscu warto dodać, że także po niemieckiej stronie Odry swoje placówki otwierają polskie biura doradcze. Pracujące w nich osoby to między innymi specjaliści z dziedziny prawa, czy księgowości. Zanim zaczniemy zbierać wymagane dokumenty i udamy
się do niemieckiego urzędu w celu zarejestrowania swojej firmy najrozsądniej będzie poświęcić trochę czasu, by swój pomysł na biznes skonsultować właśnie z pracownikami biura doradczego. Pomoże nam to w ocenieniu realnych szans powodzenia naszego przedsięwzięcia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *