Praca

WYSOKOŚĆ SKŁADKI ZUS W NIEMCZECH

Znaczna część naszych rodaków poszukujących lepszych warunków pracy i życia swoją nową ojczyznę znajduje tuż za zachodnią granicą naszego kraju – w Niemczech. Jakie stanowiska zajmują Polacy po niemieckiej stronie Odry? Jedni wyjeżdżają tam tylko do pracy sezonowej,  a potem wracają do Polski z mniej lub bardziej zasobnymi portfelami. Inni zaczynają
tam od pracy fizycznej, np. na budowie, by z czasem założyć własny biznes i do ojczyzny
już nie wrócić. Ci drudzy na ogół zaczynają od jednoosobowej działalności gospodarczej (Gewerbe), a z czasem, gdy interes się rozkręci zatrudniają pracowników, by móc realizować coraz to nowe i większe zlecenia, a co za tym idzie więcej zarabiać. Z jakimi kosztami muszą się zatem liczyć pracodawcy, którzy chcą zatrudnić nowe osoby do swojej firmy?
Jaka jest wysokość składki ZUS w Niemczech?

WYSOKOŚĆ SKŁADKI ZUS W NIEMCZECH – ILE PRACODAWCĘ KOSZTUJE PRACOWNIK?

Fakt, że dotychczas jednoosobowa działalność gospodarcza ma szansę przekształcić
się w spółkę jest niewątpliwie sukcesem właściciela. Z tego należy być dumnym.
Jednak czy na pewno każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, jaka jest wysokość składki ZUS w Niemczech za każdego pracownika, którego planuje zatrudnić? Zatrudniając pracownika pracodawca musi liczyć się z następującymi kosztami:

  • wynagrodzenie brutto;
  • zależne od wynagrodzenia brutto koszty pracodawcy na ubezpieczenie społeczne pracownika;
  • edukacja, szkolenia, kursy dla pracownika;
  • składki na wynagrodzenie związane z niewypłacalnością, a także za czas niezdolności osoby zatrudnionej do pracy;
  • tzw. trzynastka – czyli urlopowe lub bożonarodzeniowa gratyfikacja;
  • koszty reprezentacyjne, np. delegacje, targi branżowe, spotkania z klientami;
  • przypadająca na pracownika składka na zrzeszenie zawodowe;
  • konieczność wypłacenia pensji w sytuacji, gdy pracownik nie może przyjść do pracy, np. ze względu na chorobę;
  • dodatki, np. na dzieci, premie, zaopatrzenie emerytalne.

JAK REGULOWAĆ KOSZTY ZWIĄZANE Z ZATRUDNIANIEM PRACOWNIKÓW?

Pracodawca ma możliwość regulowania części kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników. W jaki sposób można to zrobić? Regulować można koszty związane
z wypłacaniem pensji pracownikowi przebywającemu na zwolnieniu chorobowym,
a także pracownic będących w ciąży lub korzystających z urlopu macierzyńskiego. Pracodawca, który chce skorzystać z tych regulacji musi dopilnować, by pracownicy dostarczali mu wszystkie zwolnienia lekarskie, nawet takie, które dotyczą zaledwie kilku
dni nieobecności w pracy. Przedstawienie ich później w ubezpieczalni pomoże odzyskać część kosztów ponoszonych przez pracodawcę w związku z chorobowym jego podwładnego.

Każdy pracodawca zastanawiający się nad zatrudnieniem nowych pracowników
może skorzystać z pomocy polskiego biura doradczego. Jest to szczególnie polecane
tym spośród naszych rodaków, którzy do tej pory prowadzili działalność jednoosobową,
a teraz ze względu na rozwój swojej firmy chcą zatrudnić pierwszych pracowników. 

Pracownicy biura doradczego doradzą im nie tylko w kwestii składek ZUS, jakie obowiązują w Niemczech, ale także w związku z prowadzeniem księgowości, tłumaczeniami,
czy chociażby w związku z wirtualnym adresem u naszych zachodnich sąsiadów
lub założeniem firmowego konta bankowego. Naprawdę warto skorzystać z pomocy biura doradczego tym bardziej, że pracujące tam osoby posługują się językiem polskim i nie należy obawiać się problemów z tłumaczeniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *